28آوریل 2023- براساس یک بررسی اولیه که برای اولین بار بر روی انسان آزمایش شد، روشی که از پالس های الکتریکی کنترل شده برای ایجاد تغییرات در پوشش قسمت اول روده کوچک استفاده می کند، می تواند به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اجازه دهد تا بدون مصرف انسولین همچنان کنترل قند خون را حفظ کنند. نتایج این مطالعه انسانی در هفته بیماری های گوارشی (DDW) 2023 ارائه خواهد شد.

دکتر سلین بوش، محقق ارشد این مطالعه از مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام، گفت: پتانسیل کنترل دیابت با این درمان آندوسکوپی چشمگیر است. یکی از بزرگترین مزیت های این درمان این است که یک روش آندوسکوپی سرپایی کنترل قند خون را ممکن می کند، و یک بهبود بالقوه نسبت به درمان دارویی محسوب می شود، که بستگی به مصرف روزانه ی داروها توسط بیماران دارد.

بیش از 37 میلیون آمریکایی دیابت دارند و بیش از 90 درصد آنها به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. دیابت نوع 2، اغلب در افراد بالای 45 سال ایجاد می شود، اما در سالهای اخیر تعداد بیشتری از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان نیز به آن مبتلا شده اند. داروهای کاهش دهنده گلوکز ممکن است گران باشند و تزریق انسولین عوارض جانبی متعددی از جمله خطر کاهش قند خون و افزایش وزن را در پی دارد.

در این مطالعه ی ابتدایی، 14 بیمار تحت یک روش آندوسکوپی قرار گرفتند که در آن پالس های الکتریکی متناوب به دوازدهه- بخشی از پوشش روده کوچک درست بعد از معده- فرستاده شد. پس از این روش یک ساعته، بیماران در همان روز مرخص شدند و سپس به مدت دو هفته تحت رژیم غذایی مایع با کالری کنترل شده قرار گرفتند. سپس بیماران شروع به مصرف سماگلوتاید، داروی دیابت، کردند که تا 1 میلی گرم در هفته تیتر می شد.

دکتر بوش گفت: سماگلوتاید به تنهایی به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 اجازه می دهد تا از مصرف انسولین بی نیاز شوند- البته در 20 درصد از موارد. در این مطالعه، 12 نفر از 14 بیمار، یا 86 درصد، بدون انسولین کنترل گلایسمی خود را به مدت یک سال به خوبی حفظ کردند، که نشان می دهد بهبود کنترل دیابت مربوط به این روش است و نه فقط به مصرف سماگلوتید. نویسندگان در حال شروع یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده ی دوسوکور برای تایید این نتایج هستند.

پرفسور ژاک برگمن، محقق اصلی این مطالعه و استاد آندوسکوپی دستگاه گوارش در مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام، گفت: در حالی که درمان دارویی «کنترل کننده بیماری» است، تنها تا زمانی که بیمار به مصرف دارو ادامه دهد، قند خون بالا را کاهش می دهد. روش اندوسکوپی ما «تغییرکننده بیماری» است، زیرا مقاومت بدن به انسولین را که خود عامل اصلی دیابت نوع 2 است، معکوس می ‌کند.

محققان قبلی پس از مشاهده اینکه بیمارانی که تحت عمل بای پس معده قرار گرفته‌ اند، کنترل قند خونشان بلافاصله بعد از جراحی، حتی قبل از کاهش وزن، بهبود یافته‌ است، به این نتیجه رسیدند که دور زدن این بخش ازروده ی کوچک در کنترل قند خون در دیابت نوع 2 نقش مهمی دارد، به همین دلیل به بررسی استفاده از گرما برای اصلاح پوشش داخلی روده کوچک، پرداختند.

دکتر بوش گفت: محققان این فرضیه را مطرح کردند که قرار گرفتن مزمن در معرض یک رژیم غذایی پر قند با کالری بالا، منجر به تغییر ناشناخته ای در این قسمت از روده کوچک می شود و بدن را در برابر انسولین خود مقاوم می کند. محققان بر این باورند که جوانسازی بافت این قسمت از روده، توانایی بدن برای پاسخ به انسولین داخلی را بهبود می بخشد، به ویژه در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که بدن آنها هنوز مقداری انسولین تولید می کند.

دکتر بوش داده‌های حاصل از این مطالعه را با عنوان، "سلول‌سازی مجدد از طریق درمان الکتروپوریشن (ReCET) همراه باGLP1ra ، برای جایگزینی انسولین درمانی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2: نتایج شش ماهه ی مطالعه ی  EMINENT" در روز سه‌ شنبه، 9 مه، در نشست انجمن بین المللی بیماریهای گوارشی(DDW)، برترین گردهمایی جهان برای پزشکان، محققان و صنایع پزشکی در زمینه های گوارش، کبد، آندوسکوپی و جراحی دستگاه گوارش ارائه خواهد کرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-04-one-hour-endoscopic-procedure-insulin-diabetes.html